Praag is een stad die voortdurend in ontwikkeling is. Nieuwe gebouwen verrijzen, oude panden worden gerenoveerd en de infrastructuur wordt aangepast aan het groeiende aantal inwoners. Voor toeristen blijven veel van deze veranderingen onopgemerkt, maar vanaf eind december 2025 of januari 2025 zullen de volgende vijf veranderingen duidelijk zichtbaar zijn.
1. De E-scooter verdwijnt uit het straatbeeld, yeahhhhhh
In 2026 verdwijnen de gedeelde e-scooters eindelijk uit het Praagse straatbeeld, net zoals eerder de Segways en bierfietsen dat deden. Wat ooit werd gepresenteerd als een slimme en groene vervoersoplossing, bleek vooral een vloek te zijn voor de stad, de locals en iedereen die verliefd is op Praag.
Trottoirs bezaaid met omgevallen stepjes, een paar op de bodem van de Moldau, en terror-toeristen die zich plots Max Verstappen wanen terwijl ze over kasseien scheuren. Het gaf het centrum soms meer iets van een pretpark dan van een historische stad.
Vanaf nu kun je ongestoord genieten van je wandeling, zonder het gezoem van scooters in je buurt of influencers die zichzelf filmen terwijl ze gevaarlijk dicht langs een tram razen.
Praag wordt weer ervaren zoals het hoort: te voet, met de tram of op een échte fiets. Rustige straten, vrij uitzicht voor fotografen en ademruimte op de stoep.
Het panoramische uitzicht vanaf de Karelsbrug is tenslotte veel indrukwekkender wanneer je er zelf naartoe wandelt.
De stoep is verworden tot parkeerplaats voor steps.
2. De tarieven voor het OV gaan per 1 januari 2026 omhoog.
Vanaf 1 januari 2026 stijgen de tarieven voor het openbaar vervoer in Praag. De prijzen voor een enkele reis met metro, tram of bus gaan omhoog (sommige kaartjes met tientallen procenten), net als de kosten voor dag- en 72-uurspassen. Het tarief van de Airport Express gaat van 4 naar 8 euro.
Mijn tip: koop je tickets vooraf via de PID Litacka-app. Dit bespaart je een paar kronen in vergelijking met papieren tickets. Slim plannen dus!
En vergeet niet: wandelen of fietsen kan soms niet alleen sneller zijn, maar ook een stuk leuker om Praag te verkennen.
Kijk voor de tarieven en de app op de pagina Openbaar vervoer.
3. Museum van de Stad Praag wordt heropend (stiekem al in 2025)
Na een grondige renovatie is het Museum van de Stad Praag op 6 december 2025 heropend. Het staat al jaren op mijn verlanglijstje - niet alleen vanwege het gebouw, maar vooral voor één kwetsbaar meesterwerk: de originele maandkalender van Josef Mánes uit 1865.
Het kunstwerk dat miljoenen bezoekers onder de Astronomische Klok bewonderen, is slechts een replica. Dat je nu eindelijk oog in oog kunt staan met het authentieke schilderij, geeft dit bezoek iets bijzonders; je kijkt letterlijk naar een icoon dat normaal ver boven je hangt.
De maandkalender onder de Astronomische Klok is een replica
Maar het museum verrast op nóg een manier: de nieuwe permanente tentoonstelling City Through Time. Hier reis je door Praag in vijf meeslepende zalen, ondersteund door indrukwekkende digitale techniek - waaronder een immersieve ruimte van 74 megapixels.
Je vliegt als een adelaar over de stad in de 19e eeuw, ontmoet inwoners uit het dagelijks leven en ontdekt het verhaal van modelmaker Antonín Langweil. Dankzij AI kun je zelfs met zijn digitale portret praten. In de laatste zaal sta je letterlijk midden in een Praag die door de eeuwen heen verandert, omringd door panorama’s van Vyšehrad, de Karelsbrug, Holešovice en meer.
Een museum dat niet alleen conserveert, maar van Praag een experience maakt.

Langweil model
Maar er is nóg een reden waarom dit museum hoog op mijn lijst staat: het Langweil-model. Dit handgemaakte kartonnen stadsmodel (1826–1837) toont Praag vóór de grote modernisaties - ruim 2.000 gebouwen, hofjes, tuinen en zelfs de verdwenen Joodse wijk, allemaal op schaal 1:480. Wat ooit excentrieke huisvlijt leek, groeide uit tot het meest begeerde stuk van de collectie: een 20 m² grote tijdmachine waar je eindeloos in kan verdwalen.
Het museum is de eerste drie maanden na heropening gratis te bezoeken.
Antonín Langweil
Antonín Langweil (1791–1837) was geen professor of rijk mecenas, maar een bibliotheekmedewerker met een obsessie voor Praag en karton. Hij besteedde zijn vrije uren én spaargeld aan een project dat niemand in zijn tijd echt begreep: Praag in miniatuur.
Hoewel tijdgenoten zijn vakmanschap bewonderden, bleef een sponsor uit. Langweil stierf berooid, zijn model half voltooid en nauwelijks erkend.
Pas later begon het tij te keren. In 1840 kocht het Nationaal Museum het werk, en meer dan een eeuw daarna verhuisde het naar het Stadsmuseum, waar het prompt uitgroeide tot het kroonjuweel van de collectie. Pas nu, met historische afstand, zien we wat Langweil zelf waarschijnlijk hoopte: zijn model is niet alleen bewijs van hoe Praag er ooit uitzag, maar ook een ontroerend kunstwerk - geboren uit toewijding, koppigheid en een flinke dosis eigenzinnigheid.
In het boek "Prag wie es war und wie es ist" uit 1830 van Julius Max Schottky staat Langweils herinnering:
Een paar jaar geleden, tijdens een wandeling langs de mooiste uitzichtpunten in de omgeving van Praag, kwam het bij me op: wat moet deze magnifieke stad er prachtig uitzien in een kleine maquette! Ik had lang over dit idee nagedacht, maar de materiaalkeuze voor de maquette vond ik erg lastig. Na een aantal vergeefse pogingen gaf ik het idee langzaam op. Zelfs toen ik Praag opnieuw bekeek vanuit Petřín, de meest gunstige plek om de hele stad te overzien, was ik blij dat ik deze enorme klus niet had geklaard. Dit idee was echter niet helemaal vergeten, het sluimerde slechts in mijn onderbewustzijn, het ontwaakte in 1826 en ik ging er meteen mee aan de slag. De aanleiding voor deze plotselinge impuls was een reliëf van Parijs dat in Praag werd tentoongesteld. Dit gaf me de moed om te proberen iets soortgelijks of misschien zelfs beters te creëren.
4. Prague Walker/Pražský chodec
Verliefd op Praag heeft geen stadskaart meer nodig, maar voor verse toeristen heeft Praag een nieuwe manier om de stad te ontdekken: Prague Walker. Geen gedoe met google maps of andere apps, maar 'slimme' zwarte borden die je moeiteloos door de stad gidsen.
Op de vier kilometer lange route van het Wenceslasplein via het Oudestadsplein en het Letnáplein naar het beursterrein in Holešovice verschijnen 23 nieuwe wegwijzers en obelisken ter vervanging van de oude, ongeschikte bruine borden.
De bedoeling is dat dit systeem wordt uitgebreid.
5. Dvorecký-brug
In 2026 opent de Dvorecký-brug, een langverwachte schakel over de Moldau. De brug verbindt Smíchov op de linkeroever met Podolí en Praha 4 aan de rechterkant. Daarmee wordt niet alleen het autoverkeer ontlast, maar komt er ook een nieuwe tramlijn tussen Modřany en Dědina, waardoor zuidelijke wijken veel beter bereikbaar worden.
Toeristen zullen de brug waarschijnlijk niet vaak gebruiken, maar voor liefhebbers van wandelen biedt deze brug een nieuwe route langs de rivier. Onderweg geniet je van prachtige uitzichten op Vyšehrad en de stad.
Lees ook: Bruggen in Praag
Verliefd op Praag
Reactie plaatsen
Reacties