De bruggen over de Moldau in Praag

Bruggen in Praag vormen de iconische verbindingen over de Moldau, die Praag in tweeën splitst. Van het middeleeuwse stenen meesterwerk - de Karelsbrug - tot de moderne Troja boogbrug en van de ijzeren spoorbrug tot de Art Nouveau Čechbrug. Deze bruggen verbinden niet alleen de oevers van de rivier, maar ook eeuwen geschiedenis en diverse stadsdelen van Praag. 

Wandel in dit artikel langs de Moldau van zuid naar noord en laat je verrassen door verborgen fotospots, onverwachte uitzichten en de fascinerende verhalen achter elke brug. Voor liefhebbers van architectuur, geschiedenis, fotografie of gewoon een mooie stadswandeling zijn de bruggen in Praag een absolute must-see.

Je moet een beetje gek (op Praag) zijn om dit hele artikel te lezen. Succes.

Welke bruggen tellen mee?

Voor mij telt een brug over de Moldau als je ermee aan de overkant kunt komen – en dat is meteen waar de verwarring begint. Sommige websites spreken over 17 bruggen, anderen over 18, maar ik tel toch echt 20 (binnenkort 21) bruggen over de Moldau.

Verliefd op Praag heeft het nog niet voor elkaar gekregen om over ál die bruggen te wandelen, en eerlijk gezegd zal dat niet makkelijk worden: niet elke brug is immers geschikt voor voetgangers!

Wie weet ga ik ooit nog alle bruggen van Praag op één dag bewandelen. 

Bruggen in het zuiden van Praag

1. Most Závodu Míru (Vredesracebrug)

Aan de zuidrand van Praag, praktisch in de buitenwijken, vind je deze eenvoudige verkeersbrug uit 1964. Stoepje, fietspad en een weg. Geen spectaculaire bogen of beelden, maar wel de start van mijn tocht langs alle bruggen.

De eerste gebruikers waren wielrenners die deelnamen aan de Vredesrace.

De Vresdesracebrug

2.Radotínský most (Radotinbrug)

De Radotinbrug, geopend in 2010, wordt beschouwd als de langste brug in heel Tsjechië. Het is een indrukwekkend gezicht om de 2291 meter lange brug van boven te zien.

Bovenop rijden auto's over de D0-snelweg, de buitenste ringweg van Praag, terwijl onder de brug een fiets- en wandelpad hangt.

Je loopt onder de Radotinbrug

3. Branický most (Braníkbrug)

De Braníkbrug is een imposante spoorbrug met een opvallende betonnen overspanning, gebouwd tussen 1949 en 1955. Deze brug verbindt de wijken Malá Chuchle en Braník. Hoewel de constructie al in de jaren '50 werd afgerond, ging de brug pas in 1964 officieel in gebruik.

De brug draagt de ironische bijnaam "Most inteligence" (brug van de intelligentie), een verwijzing naar de communistische tijd, toen intellectuelen gedwongen werden hier dwangarbeid te verrichten.

4. Barrandovský most (Barrandovbrug)

De Barrandovbrug is de drukste verkeersbrug van Praag met dagelijks meer dan 140.000 voertuigen. Het zuidelijke deel van de brug is in 1983 en en het noordelijke deel in 1988 in gebruik genomen.

Ben je een liefhebber van auto's? Dan is de ochtendspits hier een aanrader. Je kunt de brug te voet of met de fiets oversteken, maar gezien de uitlaatgassen is een mondkapje zeker geen overbodige luxe.

Het drukke verkeer op de Barrandovbrug

5. Dvorecký most (nieuw, in aanbouw)

Deze moderne brug, momenteel in aanbouw, zal Smíchov met Podolí verbinden. De brug is ontworpen voor trams, voetgangers en fietsers en biedt een oplossing om het verkeer en de tramroutes te ontlasten.

De toekomstige naam is al meerder keren verandert, dus wie weet wat het uiteindelijk gaat worden...?

6. Vyšehradský železniční most (Vyšehradspoorbrug)

De Railwaybridge uit 1872 (herbouwd in 1901) is de benaming die meestal wordt gegeven aan deze spoorbrug en is heerlijk om aan beide kanten overheen te lopen. Deze donkerbruine stalen vakwerkbrug met een stoere, industriële uitstraling staat op de nominatie om vervangen te worden, maar daar is veel weerstand tegen.

Dat is begrijpelijk, want de brug is ondanks zijn roestige karakter toch een authentiek stukje Praag.

Hier heb je 'het perfecte plaatje' met de burcht van Vyšehrad op de achtergrond.

De Railway bridge met daarachter de Petrus en Pauluskerk op het terrein Vysehrad (de Hoge Burcht)

7. Palackého most (Palackybrug)

De Palackybrug uit 1878 is na de Karelsbrug een van de oudste stenen bruggen van Praag. De brug is vernoemd naar František Palacký (1798-1876), een Tsjechische historicus, politicus, schrijver en organisator van het openbare culturele en wetenschappelijke leven in het hedendaagse Praag. Hij wordt beschouwd als de grondlegger van de moderne Tsjechische geschiedschrijving, bijgenaamd de Vader des Vaderlands.

Net als bij veel andere bruggen is deze brug het mooist wanneer je hem vanaf de zijkant bewondert in plaats van erop te staan. Maak daarom een wandeling over de eronder gelegen kade en geniet van de prachtige bogen. Bij een licht mistig zonnetje creëren ze een betoverend schouwspel van schaduwen.

In 1883 reed de eerste paardentram over deze brug, en tussen 1911 en 1912 wandelde Albert Einstein er dagelijks over van en naar zijn huis in Lesnická.

Rood, wit, blauw

De kapitelen van de pilaren en de gewelfblokken zijn vervaardigd uit blauw graniet, terwijl de leuningen zijn gemaakt van wit Carrara-marmer en de borstbeelden van rood zandsteen. Oorspronkelijk was de brug voorzien van kleuren in de nationale tinten. Deze kleurrijke details vervaagden echter snel door de invloed van weersomstandigheden en uitwasemingen.

De Palackybrug van de zijkant

Bovenop de Palackybrug

De beelden van de brug

In 1897 zijn vier sculpturale groepen van Josef Václav Myslbek op de wachthuisjes aan beide uiteinden van de brug geplaatst. 

Tijdens een luchtaanval in 1945 raakten de omliggende huizen, het Emmaus-klooster en delen van de brug waaronder de beelden zwaar beschadigd. Van enkele beelden moesten kopieën worden gemaakt. De niet-beschadigde beelden werden "tijdelijk" in de Vysehrad-tuinen neergezet en de kopieën van de beschadigde beelden zijn er later aan toegevoegd. De beelden zijn nooit teruggeplaatst omdat ze het zicht van het verkeer teveel hinderden.

De brug werd na de oorlog uitgebreid en heringericht: trottoirs werden verbreed. De monumentale decoratie van de Palackýbrug rust inmiddels al meer dan een halve eeuw in Vyšehrad.

Foto van Jindřich Eckert / Rudolf Bruner-Dvořák

Een van de sculpturen in de Vysehrad tuinen

8. Jiráskův most (Jirasekbrug)

De Jirasekbrug is vernoemd naar de schrijver Alois Jirasek en verbindt de wijk Smíchov met de Nieuwe Stad. Bekend om het uitzicht op het Dančův dům (Dancing House). Deze betonnen brug uit 1931 is niet bepaald de mooiste in het centrum, maar ook die bruggen hebben bestaansrecht.

Jiraskuv most

Zijkant met de brug met uitzicht op Dancing House

Dancing House

Voor een mooie foto zoek je een plas op de brug

Feitje

De brug had twee pijlers met holle buizen, speciaal ontworpen om, indien nodig, explosieven te plaatsen voor een gecontroleerde vernietiging. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vulden Duitse soldaten deze buizen echter met beton, uit angst dat Tsjechische verzetsstrijders de brug zouden opblazen.

Bruggen in het centrum van Praag

 

Voor mij loopt het stadscentrum van Vyšehrad in het zuiden tot aan Holešovice in het noorden. Dit gebied wordt echter niet altijd volledig weergegeven op toeristische kaarten – Holešovice ontbreekt daar vaak. Toch vind ik dat het absoluut deel uitmaakt van het centrum.

Voor de meeste toeristen wordt het centrum beperkt tot het gebied tussen de Most Legií (brug nummer 9) en de Štefánikův most (brug nummer 13). De volgende bruggen kom je geheid tegen tijdens een City Trip

 

9. Most Legií (Legioenbrug)

Na de iconische Karelsbrug strijden de Legioenbrug en de Czechbrug volgens Verliefd op Praag om de titel van de op één na mooiste brug van de stad.

Het is niet alleen de brug die indruk maakt; het volledige decor eromheen creëert een prachtig en betoverend schouwspel: het Nationaal Theater aan de ene kant, het eiland eronder en het uitzicht op de Praagse Burcht aan de andere kant.

Deze charmante brug verbindt de Nieuwe Stad met Smichov.

Heerlijk om foto’s te maken, vooral tijdens een prachtige zonsondergang.

Nationaal Theater

De Legioenbrug in mist gehuld

Most Legii

Een van de mooiste foto's op de Legioenbrug

Legioenbrug

De voormalige tolhuisjes

10. Karlův most (Karelsbrug)

De meest iconische en beroemdste brug van Praag en omgeving: de Karelsbrug. Gebouwd in opdracht van Karel IV vanaf 1357 en voltooid in 1402. Deze middeleeuwse brug is rijk aan standbeelden, gevuld met straatmuzikanten en... trekt enorm veel toeristen.

Het is het mooist om de brug vroeg in de ochtend te bezoeken.

Karelsbrug

De Karelsbrug met de Stare Mesto brugtoren

11. Mánesův most (Manesbrug)

De Manesbrug, vernoemd naar de beroemde schilder, is een elegante betonnen constructie met een tijdloos ontwerp. Geopend in 1916, verbindt deze iconische brug de charmante wijk Mala Strana (de Kleine Zijde) met de historische Oude Stad, vlakbij het Rudolfinum en de Joodse Wijk.

Het ontwerp weerspiegelt een modernistische stijl, verrijkt met verfijnde kubistische details. Persoonlijk vind ik de brug zelf niet een van de mooiste, maar de omgeving vergoedt alles.

Manesbrug

De Manesbrug met schitterend uitzicht op de Praagse Burcht

Manesuv most

De Manesbrug vanaf de Karelsbrug

12. Čechův most (Čechbrug)

De Čechbrug is vernoemd naar de schrijver Svatopluk Čech en is een Art Nouveau-parel uit 1908, met sierlijke groene gietijzeren bogen en verfijnde gouden details. Een beauty onder de bruggen en voor mij een gedeelde tweede plaats.

Fotogeniek en erkend als nationaal cultureel monument. Het verbindt de Oude Stad met het Letna park. Het is met 169meter de kortste brug over de Moldau.

De Čechbrug

13. Štefánikův most (Štefánikbrug)

De Štefánikbrug is vernoemd naar de eerste minister van Oorlog van Tsjecho-Slowakije, Milan Rastislav Štefánik .

Naast politicus was hij militair, piloot, meteoroloog en wiskundige. Als Frans generaal droeg hij bij aan de ontmanteling van het rijk van de Habsburgers.

De brug is functioneel en verbindt de Oude Stad met de kade onder het Letna park.

De Štefánikbrug vanaf Letna

Bruggen in het noorden van Praag

14. Hlávkův most (Hlávkabrug)

De Hlávkabrug, gebouwd in 1911, is een unieke mix van art deco en modernisme en is vernoemd naar architect Josef Hlávka. Tussen 1958 en 1962 werd de brug herbouwd, wat goed zichtbaar is als je eronder staat. Daar ontdek je de intrigerende details die deze brug bijzonder maken.

Op het eerste gezicht lijkt deze brug misschien niet heel speciaal, maar zodra je het Štvanice eiland onder de brug bezoekt, worden de verfijnde details pas goed zichtbaar.

Gezichten

Aan de uiteinden van de hoofdbogen over de noordelijke Moldau kijken twaalf stenen gezichten je aan. Het zijn de portretten van de mensen die ooit de bouw van de brug mogelijk maakten – alsof ze nog altijd een oogje in het zeil houden.

Reliëfs

De brug is versierd met 2,65 m hoge reliëfs boven de koppen van de eilandpijlers, die direct in het betonnen metselwerk zijn uitgehouwen.

Een van de reliëfs, te zien vanaf het Štvanice eiland

Een van de gezichten aan de zijkant van de brug

De sculpturen van de Hlavkabrug

Aan de zijde van Holešovice staan twee indrukwekkende sculpturen, genaamd "Werk en Mensheid". Deze monumentale beelden zijn meer dan 5 meter hoog, wegen samen 16 ton en bestaan elk uit 12 afzonderlijke delen. Elke beeldengroep toont vier naakte, atletische figuren – zowel mannen als vrouwen – in afwisselend staande en halfknielende houdingen. Het beeld "Werk" toont bijvoorbeeld een man met een rechthoekige schakel en een andere man die een hamer vasthoudt, als symbool voor arbeid en kracht. In "Mensheid" zien we daarentegen een vrouw die een kind draagt en een man met een rol, wat symbool staat voor zorg en vooruitgang.

Werk

Mensheid

In mijn blog Wandeling in Praag: van uitzicht naar uitzicht kom je op het eiland en loop je over de brug. Dit is een van de vele mooie wandelingen waar het uitzicht centraal staat.

15. Negrelliho viadukt (Negrelli viaduct)

De oudste spoorbrug van Praag uit 1850 is ruim 1100 meter lang. Het is een immens stenen viaduct dat Karlín met Holešovice verbindt. Het is vernoemd naar de Oostenrijkse ingenieur Negrelli, die tevens meehielp met een plan voor het Suez kanaal.

De prachtige bogen in de wijk Karlin krijgen een nieuwe invulling. Het plan is om deze unieke ruimtes te transformeren tot sfeervolle galerijen, gezellige cafeetjes en inspirerende evenementlocaties. Enigszins vergelijkbaar met de ruimtes in Naplavka, waarover je kunt lezen in mijn blog Wandeling over Naplavka, de gezellige kade langs de Moldau.

Uitzicht op het Negreilli viaduct en de Praagse Burcht

De bogen van het viaduct zijn nu nog leeg

16. Štvanická lávka (HolKa)

Deze moderne fiets- en voetgangersbrug, geopend in 2022, vormt een belangrijke verbinding tussen de trendy wijken Karlin en Holešovice. De naam "HolKa" verwijst naar deze wijken en betekent samen in het Tsjechisch 'meisje'. Onder de brug ligt het sfeervolle Štvanice-eiland, dat je gemakkelijk via de brug kunt bereiken.

De koppen van de leuningen

De uiteinden van de leuningen zijn prachtig versierd met bronzen sculpturen van hazen-, stieren- en paardenkoppen, die een uniek detail toevoegen aan het ontwerp.

  • de Hazenkoppen symboliseren de jacht op hazen op het eronder gelegen eiland
  • de Paardenkop is een symbolische verwijzing naar de geschiedenis van Karlín en de kazerne aldaar, waar de oorlogspaarden werden gestald
  • de Stierenkoppen symboliseren het voormalige slachthuis van Praag, dat zich in Holešovice bevond

De brug met de leuning en een stierenkop

Holešovice markt

Mannen met stieren

De markt en de Mannen met Stieren

Aan de Holešovice-zijde vind je de levendige Holešovice-markt, waar je lokale groente, fruit en andere lekkernijen kunt ontdekken, waaronder heerlijke Nederlandse kaas.

Al sinds 1895 waken de indrukwekkende Mannen met Stieren bij de ingang van de markt in Holešovice, de voormalige slachterij. Na hun restauratie in 2022 schitteren de beelden weer als trotse symbolen van de rijke geschiedenis van dit levendige marktgebied. 

17. Libeňský most (Libenbrug)

De Libeňbrug laat weinig aan de verbeelding over. Het is een eenvoudige, functionele betonnen brug, gebouwd in de jaren ’20.

Qua uitstraling valt er weinig te bewonderen; het ontwerp oogt lomp en ongeïnspireerd.

Met een lengte van 780 meter is dit een van de langste bruggen in Praag, wat een wandeling erover eentonig en vermoeiend maakt.

De Libenbrug is zo lang

18. Holešovický železniční most

De Holešovický spoorbrug is een relatieve nieuwkomer in Praag en trekt de aandacht met zijn schuine ligging: hij steekt de Moldau onder een hoek van 45 graden over. Sinds 1976 verbindt hij Holešovice met Libeň – een praktische brug die, als je even omhoog kijkt, verrassend elegant blijkt te zijn.

19. Most Barikádníků (Barikadenbrug)

Verkeersbrug, oorspronkelijk uit de jaren ’20 en de jaren '70-'80 opnieuw gebouwd. Het is de noordelijkste grote overspanning binnen de stad.

Oorspronkelijk heette de brug de Trojabrug, maar in 1946 werd de brug omgedoopt tot Barikádníkůbrug ter herdenking van de gevechten tijdens de Praagse Opstand tussen 5 en 8 mei 1945.

In de nabijheid van de brug staat sinds 1983 een monument voor een strijder die sneuvelde op de Praagse barricades

20. Trojski most (Troja-brug)

De Troja brug is een futuristische, witte boogbrug voor trams, voetgangers en fietsers. De brug verbindt Holešovice met Troja. 

De brug wordt een kunstwerk op zichzelf.

21. Trojská lávka

Via deze voetgangersbrug kom je bij kasteel Troja en de dierentuin van Praag. Het is tevens de noordelijkste brug over de Moldau in Praag. Het is de vervanger van de in 2017 ingestorte brug.

Vanuit Stromovka park loop je richting de Troja voetgangersbrug

Kasteel Troja

Verliefd op Praag

Rating: 5 sterren
2 stemmen