Gastblog: weekendje weg met een sprankeltje magie

Gepubliceerd op 11 januari 2024 om 15:51

Het laatste weekend van november had ik samen met mijn vriendin een stedentripje naar de Tsjechische hoofdstad geboekt. Na het boeken ga je altijd al snel op zoek naar (Nederlandse) websites over tips en trics. Al snel kwam ik op de website van Verliefd op Praag. Een walhalla als het gaat om informatie die nodig is om deze stedentrip tot een succes te maken!

Uitzicht op de Karelsbrug vanaf Cihelna

Na een korte vlucht zo de stad in

Op vrijdag 24 november vlogen we met een vroege vlucht met KLM richting Praag, na een voorspoedige vlucht van een uurtje waren we in Praag geland. Vanuit het vliegtuig handbagage mee en we stonden buiten. Op advies van Jeroen hadden we OV tickets gekocht voor 72 uur, zo konden we met al het openbaar vervoer kris kras door Praag reizen zonder steeds kaartjes te hoeven kopen. Heel eenvoudig ook met de app van de Tsjechische NS en geen vooral geen gedoe.

Hotel in Mala Strana en dag 1

Wij verbleven in Hotel At The White Lily, welke zich bevind tussen de Petrin heuvel en de Praagse Burcht. Een ideale uitvalsbasis in een zeer rustig stukje van de stad, waarbij alles goed op loopafstand te doen is. Ondanks dat we al vroeg in Praag waren was onze kamer al klaar en konden we even settelen en opladen om de stad in te gaan!

Op zo’n 800 meter van het hotel naar beneden liepen we als eerste over de Karelsbrug. Wat een mooie bijzondere brug met muzikanten en kunstenaars en prachtig uitzicht op de Petrintoren en de Praagse Burcht.

Direct de beroemde Astronomische Klok bekeken waarna we door zijn gelopen naar de bibliotheek van Praag. Hier staat een boekentoren met een optische illusie waardoor de boekentoren oneindig lijkt (Idioom of Infinity of books). Zeker het (gratis) bezoeken waard maar er kan een lange rij zijn.

Zo hebben we nog een aantal uren door de straatjes gelopen, een kerkje bezocht waarna het alweer tijd was om ons klaar te maken voor ons eerste Tsjechische diner. Op een steenworp afstand van ons hotel lag Tavern by Seven Swabians, een mooi klein pittoresk restaurantje met echt plaatselijk eten.

Infinity of books

Binnenkant

Dag 2 Strahov klooster, Petrin heuvel en Lennon Wall

Zaterdag vertrokken we na het ontbijt richting de burcht, deze was nog gesloten en we besloten er eerst rondom te lopen en daarna verder te kijken. Na ons ‘rondje om de kerk’ liepen we via het Strahov klooster met een bezoek aan de bibliotheek de Petrin heuvel op en beklommen we de uitkijktorentoren (niet helemaal tot boven) tot de eerste verdieping.

Vanaf hier had je ook aal prachtig uitzicht op de stad, hoe mooi zal het zijn als je wel helemaal naar boven gaat…

We liepen weer terug naar de burcht en besloten toch kaartjes te kopen. De rij was echter zo lang dat we rechtsomkeert gingen. Bij het verlaten van het terrein zagen we nog een ander loket waar het heel rustig was. We besloten daar kaartjes te kopen, de kaartjes bleken 24 uur geldig dus namen we het besluit om er zondagochtend vroeg  naartoe te gaan voordat de rest van de toeristen wakker zou zijn.

We bezochten nog de Lennonmuur en zo liepen we weer via de Karelsbrug de stad in om te genieten van de mooie gebrouwen waarna we met een broodje van de Tsjechische Subway uitgeteld op hotelkamer belanden.

Dag 3 Sneeuw, de Praagse Burcht

Zoals gezegd zouden we zondagochtend vroeg richting de Brucht gaan, toen we richting de ontbijt locatie liepen leek het alsof we in een sprookje waren gestapt. Alles lag er prachtig bij met een mooie laag sneeuw!

Na het ontbijt snelden we ons naar de Brucht en zagen een prachtig mooi wit Praag, magisch!

De burcht bleek vanwege een dienst pas in de middag open te gaan dus namen we de tram naar Namesti Miru. Dit was een van de eerste kerstmarkten van de stad die al open was, dus kwamen we hier alvast in lichte kerststemming met kraampjes vol tierelantijntjes en lekkere appelcider.

We liepen vervolgens via het Nationaal Museum over het Wenceslasplein terug richting de tram om weer richting de Burcht te gaan. Eindelijk konden we naar binnen en zagen we hoe de St. Vituskathedraal er van binnen uitzag.

Voor het diner kozen we deze avond voor ‘Malostransky Hosinec’ op enkele minuten lopen van het hotel. Ook een heerlijk lokaal eetcafé waar we ons heerlijk hebben vol kunnen eten om de volgende dag weer vroeg richting Amsterdam te vliegen. Ook de terugweg met het OV van hotel naar vliegveld verliep perfect, onze OV-passen waren precies verlopen toen we weer de lucht in gingen richting Amsterdam.

Praag is een prachtige stad. Wanneer je alles wilt zien heb je meer tijd nodig dan een weekendje.

Jelle

Uitzicht op de Karelsbrug, Mala Strana en de Praagse Burcht vanaf Alšovo nábřezi

Ook een gastblog schrijven? Neem dan contact op met Verliefd op Praag.