Verliefd op trams, gastblog

Gepubliceerd op 6 maart 2021 om 08:35

Gastblog door Marianne Crone, redacteur Praag-Nu

https://www.praag-nu.nl/

Verliefd op Praag. Wie niet?

Ik ben stiekem ook een beetje verliefd op 'Verliefd op Praag'. Een bezoekje aan Praag zit er voorlopig niet in en om toch het 'Praaggevoel' te krijgen, doe ik de quizzen die Jeroen geschreven heeft en lees zijn blogs.

Verliefd op trams

Je leest het goed. Ik ben verliefd op trams. Geen enkel West-Europees land heeft zulke mooie trams als Praag. Ik bedoel niet de glimmende, state-of-the-art, nieuwe modellen met airco en elektronische bordjes waarop de namen van de haltes staan. De trams met die houten bankjes die zo glad zijn dat je er bijna vanaf glijdt wanneer de tram stopt. Nee, ik ben verliefd op de oude rode trams van Praag!

De rode trams van Praag

Ik ben niet verliefd op alle rode trams van Praag maar alleen op trams met het serienummer 8000 tot 9000. Eigenlijk ook op de 7000 en de 6000 serie, maar die zijn vrijwel allemaal verdwenen uit de dienstregeling. Het serienummer staat op de voor- en zijkant van de tram. Verder is 'mijn tram' rood, mooi rood met een beetje crème. Wanneer mijn tram over een van de bruggen over de Moldau rijdt, steekt hij prachtig af tegen de Praagse Burcht en ik vraag me af of de ontwerpers dit speciaal deden voor dit feërieke effect. 'Mijn' tram werd gebouwd van 1962 tot 1989 en rijdt of reed in veel steden in Oost-Europa en de voormalige Sovjet-Unie. Hij heeft ook een technische naam Tatra T3.

Kenmerken van mijn lievelingstram:

  • Hoge instap (onhandig voor moeders met kinderwagens en ouderen)
  • Bij elke halte gaan alle deuren open (koud in de winter)
  • Geen haltestopknopje (stopt bij alle haltes)
  • Plastic kuipstoeltjes in grijs en rood (zitten lekker)
  • Onder ieder stoeltje een verwarmingselement (afgesteld op Siberische winters)
  • Raampjes die open kunnen en soms niet meer dicht (ijzig windje in de winter)

Tram uit de 8000 serie, Dukelských hrdinů met op de achtergrond Výstaviště

Interieur tram 8000, kuipstoeltjes met verwarming

Tram uit de 8000 serie

En nu het slechte nieuws. 'Mijn' tram wordt langzaam vervangen door moderne trams met de laatste snufjes wat elektronica betreft, met airco, met wifi en contactloos betalen. Je kunt ze herkennen aan aan de gele omlijsting van de voorruit en de gele strook eronder. Ze zijn gebouwd in de Škoda-fabriek en hebben het serienummer 9326 – 9450. Deze nieuwe trams rijden voornamelijk op tramlijn 5, 9, 15 en 20.

 

Contactloos betalen

Mijn lievelingstramlijn

Eerst was dat tram 22 die door het centrum een toeristische route reed en dat nog steeds doet, niet speciaal voor toeristen, de route was nou eenmaal zo. Veel websites over Praag gingen deze lijn promoten omdat de tramstellen altijd van het 8000 model waren. De inwoners van Praag gebruiken de tram gewoon om van en naar hun werk te gaan. Wat ze ervan vinden dat toeristen massaal hun tram claimen weet ik niet.

Toen kwam de tegenslag. Niet meer alle trams op het traject waren oude trams. Ik moest dus soms enkele trams voorbij laten gaan want ik wilde persé met een oude tram. Toch een lichtpuntje want DDP, het Praagse openbaarvervoersbedrijf, zette tramlijn 23 weer in en alleen 8000 tramstellen gingen op deze lijn rijden. Het is een rare lijn want soms was hij er wel en soms weer niet. Het leek erop dat deze lijn vanaf 2017 voorgoed terug was.

Maar...

Toen ik onlangs een tramroute zocht op de website van DDP, las ik tot mijn grote schrik: 'the operation of nostalgic line number 23 has been suspended until further notice.'

Tweede-keus lievelingstram

Mijn tweede-keuze lievelingstram is tramlijn 7. Ik stap op bij de halte Radlická (dat is ook een metrostation) en ga aan de linkerkant zitten. Wanneer we dan over de Palackého-brug rijden, heb ik een uitzicht op de Praagse burcht. De Svatoplukova halte was lange tijd een raadsel tot ik ontdekte dat Svatopluk een voornaam is.

Palackého-brug

Palackého-brug

Bij deze halte rijdt de tram langs giga pijlers die de Nusle brug dragen, een hele huizenrij is er voor afgebroken. De volgende halte is Divadlo na Fidlovačce, probeer dat laatste woord maar eens uit te spreken! De halte wordt door een vriendelijke vrouwenstem aangekondigd. Ik heb nu vaak genoeg in deze tram gezeten en begin de uitspraak aardig onder de knie te krijgen.

De tram rijdt door de wijk Vršovice met typische Praagse vooroorlogse huizenbouw: huizenblokken onderverdeeld in appartement vaak met winkels op straatniveau. Ik stap twee haltes voor het eindpunt uit: Zborov - Strašnické divadlo. Kijk even terug naar de trambaan want zelfs de tramrails zijn mooi: een kaarsrechte baan met groen ertussen.

trambaan Černokostelecká-straat vlak voor de halte Zborov - Strašnické divadlo

Trambaan Černokostelecká-straat vlak voor de halte Zborov - Strašnické divadlo

trambaan Černokostelecká-straat vlak voor de halte Zborov - Strašnické divadlo

Trambaan Černokostelecká-straat vlak voor de halte Zborov - Strašnické divadlo

Lijn 7 rijdt van het zuid-westen via de Palackého-brug naar het zuid-oosten van Praag. De afstand is ietsje meer dan 10 kilometer en de rit duurt ongeveer drie kwartier. Lekker lang dus veel waar voor je geld!

 

Lees hier alles over openbaar vervoer in Praag (Verliefd op Praag)

 

Lees hier verder wanneer je meer wil weten over de Nusle-brug, de dubieuze reputatie van de brug en hoe de brug getest werd op draagvermogen. (Praag-nu)

Lees hier verder wanneer je meer wil weten over de wijk Vršovice. Een wijk zonder musea en bezienswaardigheden. Maar schijn bedriegt! (Praag-nu)

Lees hier verder wanneer je in de wijk Strašnice wilt rondkijken (Praag-nu)

 

 

Verliefd op Praag

Rating: 5 sterren
2 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.